Talentontwikkeling

Voor ons staat ‘talentontwikkeling’ voor het helpen van onze leerlingen om hun individuele talenten te ontdekken en te versterken. Door extra uitdaging en leerplezier te bieden, zowel binnen als buiten de reguliere lessen. Wat zijn jouw talenten?

Keuzemodules

We beschikken over een breed, en grotendeels gratis, aanbod van naschoolse talentvakken – aansluitend op het reguliere rooster – die toegankelijk zijn voor elke geïnteresseerde leerling. De modules zijn o.a. gericht op techniek (zoals Arduino Robotica en Modelraketbouw), taal (zoals Cambridge Engels en Spaans spreken) en cultuur (zoals Drummen en de Kunstklas).

Fons Libertatis-projecten

Leerlingen die zich de lesstof van één of meer vakken in minder tijd eigen kunnen maken, mogen onder schooltijd werken aan een zelfbedacht ‘Fons Libertatis’-project (Latijn voor ‘Bron van de Vrijheid’). Elk onderwerp is mogelijk, zolang het de leerling maar boeit en uitdaagt – en daarmee  het algemene leerplezier vergroot. Fons Libertatis-projecten worden begeleid door een coach volgens het TASC-model.

Versneld of verhoogd eindexamen

Voor leerlingen die veel talent hebben voor één of meer examenvakken, zijn er op het Fons meerdere mogelijkheden:

  • Alle leerlingen: Je kunt versneld eindexamen doen in één of meer vakken, waarbij je op z’n vroegst in 3havo of 4vwo de examenonderdelen van het betreffende vak (of vakken) afrondt. Zo houd je in je examenjaar meer studietijd over voor je andere vakken.
  • Havo-leerlingen: Je kunt op vwo-niveau eindexamen doen in één of meer vakken. Je krijgt dan op je havo-diploma een speciale aantekening dat je het betreffende vak (of vakken) op vwo-niveau hebt afgesloten.
  • Vwo-leerlingen: Je kunt je opleiding afronden in 5 jaar i.p.v. de standaard 6 jaar. Dit speciale traject is maatwerk en vraagt een grote mate van zelfstandigheid van de leerling.
Buitenschoolse talent-activiteiten

Naast onze interne mogelijkheden, stimuleren we leerlingen ook om buiten school hun talenten te ontwikkelen – individueel of met een groepje schoolgenoten, al dan niet onder begeleiding van een docent. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan een (inter-)nationale wetenschapscompetitie, of aan het European Youth Parliament. Ook kunnen leerlingen masterclasses volgen bij een universiteit of hogeschool.

Hoogbegaafde leerlingen

Bij hoogbegaafde leerlingen komt er lang niet altijd ‘uit wat erin zit’, met als gevaar dat er een negatieve spiraal van onderpresteren optreedt. Het is één van onze doelen om deze leerlingen, met hun specifieke behoeften, succesvol te laten zijn binnen de reguliere setting van ons onderwijs.

TOP-Trajecten

We bieden begeleiding in kleine groepen voor ‘onderpresteerders’: leerlingen die moeite hebben zich te motiveren voor school en daardoor dreigen vast te lopen. In deze TOP-trajecten is aandacht voor motivatie, concentratie en allerlei andere executieve functies.