Wij betrekken onze leerlingen en hun ouders/verzorgers graag zoveel mogelijk bij het reilen en zeilen op school. Daartoe hebben we diverse organen en contactmomenten. Samen maken we het Fons!
Onze brugklassen hebben elk twee klassenvertegenwoordigers. Deze leerlingen treden op als klassikaal contactpunt voor mentoren en vakdocenten, en ze bespreken regelmatig met de afdelingsleider wat er op school speelt en mogelijk verbeterd kan worden.
Elke brugklas heeft minimaal twee mini-mentoren: bovenbouwleerlingen die als begeleider meegaan op brugklaskamp, en verder het hele schooljaar betrokken blijven bij hun brugklas. Omdat mini-mentoren qua leeftijd nog dichtbij de brugklassers staan, vormen ze een toegankelijk aanspreekpunt en vraagbaak.
Voor leerlingen is het ontzettend leuk en leerzaam om plaats te nemen in één van onze (zeer actieve) leerlingencommissies:
Onze vermaarde schoolkrant ‘Knoppen’ verschijnt al periodiek sinds 1921, op papier en tegenwoordig ook digitaal (online te vinden via de Portal voor Leerlingen). De Knoppen-redactie bestaat uit Fons-leerlingen uit alle leerjaren (onder begeleiding van een docent): talentvolle schrijvers, dichters, tekenaars en fotografen, die elke keer weer een boeiende, vermakelijke en leerzame krant afleveren.
Ons Leerlingenstatuut is een overzicht van de rechten en plichten van Fons-leerlingen op school; bijvoorbeeld wat onze leerlingen van hun docenten mogen verwachten, en andersom. Het statuut is opgesteld door onze leerlingen zelf (in overleg met de schoolleiding).
Alle ouders/verzorgers van onze leerlingen zijn automatisch lid van de Oudervereniging van het Fons. Voor en door deze vereniging wordt ieder schooljaar een algemene vergadering georganiseerd.
Uit de Oudervereniging wordt de Ouderraad ([email protected]) gevormd: het bestuur van de Oudervereniging, en het contactpunt voor zowel ouders/verzorgers als de school(-leiding). Daarnaast is de Ouderraad met twee zetels vertegenwoordigd in de Medezeggenschapsraad. Wij prijzen ons gelukkig met een actieve Ouderraad die niet alleen een waardevol klankbord voor ons vormt, maar ook eigen initiatieven ontwikkelt, zoals thematische ouderavonden en lessen mediawijsheid.
We onderhouden op verschillende manieren contact met de ouders van onze leerlingen:
NB: Onderstaande tekst vervangt per maar 2024 de paragraaf ‘Klachten’ op pag. 67 van onze Schoolgids.
Er kunnen problemen ontstaan tussen ouders/verzorgers of leerlingen en (medewerkers van) het Fons. Vaak worden zulke problemen in onderling overleg goed bijgelegd. Soms echter is een meningsverschil van dien aard, dat iemand hierover een klacht wil indienen. Die mogelijkheid is er. Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur; mogelijk kan de klacht dan verholpen worden.
Het Fons is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders/verzorgers en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC. De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vindt u op onderwijsgeschillen.nl.
Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen. Om te bespreken of mediation tot de mogelijkheden behoort kunt u contact opnemen met de Mediationdesk van Onderwijsgeschillen: via telefoonnummer 030-2809590 of [email protected]. De LKC is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Zwarte Woud 2 Utrecht, telefoon 030-2809590. U kunt ook een e-mail sturen naar [email protected]. Op de website onderwijsgeschillen.nl is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.
Voor meer informatie over bovengenoemde regeling kunt u contact opnemen met dhr. Wezenberg, via [email protected].