Locatie

Onze school bestaat uit een klassiek (en recent compleet gerenoveerd) kloosterpand en twee moderne bijgebouwen. Aan een gracht middenin Oud-Zuid, vlakbij wereldberoemde Amsterdamse locaties. Je voelt je er zo thuis!

Hoofdgebouw

Ons hoofdgebouw is een monumentaal kloosterpand uit 1924. In recente jaren is het compleet gerenoveerd, vanwege een grote brand die ons trof in 2017 (zie de video hieronder). Daarbij is het van buiten nog mooier geworden; zo zijn de oorspronkelijke elementen – zoals kleurrijke glas-in-loodramen en houten plafondbalken – gecombineerd met een modern glazen dak, dat voor veel lichtinval zorgt. En van binnen zijn de klaslokalen en andere ruimtes helemaal vernieuwd zodat ze aan de moderne onderwijs- en milieu-eisen voldoen.

In ons hoofdgebouw zijn alle ‘alpha- en gamma’-vakken (o.a. talen, Tekenen, Geschiedenis, Economie) en Wiskunde gehuisvest. Daarnaast vind je hier de medewerkerskantoren, en de gemeenschappelijke ruimtes: de aula, kantine, studiezaal met ICT-loket, kleine studieruimtes, en personeelskamer.

Bijgebouwen

Vanaf eind jaren ’90 werd het Fons geleidelijk aan verrijkt met moderne bijgebouwen. Deze gebouwen bleven in tegenstelling tot ons hoofdgebouw onaangetast in de grote brand van 2017.

In de B-vleugel zijn de ‘bèta’-vakken Biologie, Natuurkunde, Scheikunde en Techniek & Wetenschap gehuisvest, voorzien van allerlei natuurwetenschappelijke faciliteiten zoals zuurkasten en microscopen.

In de C-vleugel zijn de vakken Lichamelijke Opvoeding (L.O. ofwel gym) en Muziek gehuisvest. L.O. beschikt over drie goed uitgeruste gymzalen en een fitnessruimte, en voor Muziek hebben we zowel muzieklokalen als muziekstudio’s vol instrumenten en geluidsapparatuur in huis.

Gezonde kantine

Op het Fons is gezond eten gemakkelijk, en wordt het steeds gemakkelijker. Binnen de lessen leren onze leerlingen over gezonde voeding, en in de kantine kunnen zij dit in de praktijk brengen; zo ontmoeten theorie en praktijk elkaar. Onze kantine werkt volgens de ‘Richtlijnen Gezondere Kantines’ van het Voedingscentrum:

• Binnen elke aangeboden productgroep (zoals dranken, brood, zuivel) bieden we minstens één gezondere keuze aan, zowel aan de kantinebalie uitgestald als in de automaten.
  • De gezondere keuzes worden opvallender uitgestald, zowel aan de kantinebalie uitgestald als in de automaten.
  • Water drinken wordt gestimuleerd d.m.v. een gratis watertappunt en het aanbod van flesjes water.

Zo maken we voor onze leerlingen de gezondere keuze de gemakkelijkere keuze.

Wij overleggen regelmatig met onze cateraar, en brengen samen met hen minstens eenmaal per jaar het kantine-aanbod in kaart m.b.v. de kantinescan van het Voedingscentrum. Hierbij is het onze ambitie om een zogenaamde ‘zilveren kantine’ te worden, en te zorgen dat: ons aanbod (zowel aan de balie uitgestald als in de automaten) voor minimaal 60% uit gezondere keuzes bestaat, we groente en/of fruit aanbieden, en de aankleding van onze kantine verleidt tot gezondere keuzes.

Cour

Wij noemen ons schoolplein ‘de cour’. Het is een heel aangename plek om te verblijven tijdens pauzes en tussenuren, op of rondom de vele zitplekken.

Amsterdam Oud-Zuid

Het Fons bevindt zich aan de Reijnier Vinkeleskade, een boomrijke gracht middenin het mooie stadsdeel Oud-Zuid. Vlakbij wereldberoemde Amsterdamse parken, pleinen en culturele instellingen (zoals het Van Gogh Museum en het Koninklijk Concertgebouw) – waar we natuurlijk graag gebruik van maken voor onze (vak-)excursies. Er is bovendien een vestiging van de Openbare Bibilotheek Amsterdam om de hoek.

Het Fons is goed bereikbaar per fiets, tram (o.a. lijn 12) en bus (o.a. lijn 65).