Ondersteuning

Op het Fons vinden we het van groot belang dat al onze leerlingen zich gezien en gesteund voelen, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daartoe bieden we een uitgebreid systeem van ondersteuning.

Totaaloverzicht

Een compleet overzicht van (de organisatie van) ons ondersteuningsaanbod is te vinden in onze Ondersteuningsgids.
Klik hier voor een korte samenvatting van deze gids.

Mentoraat

Centraal in de leerlingbegeleiding staat het mentoraat. Elke klas heeft een eigen mentor, en de brugklassen kennen zelfs een dubbelmentoraat. Mentoren zorgen dat iedere leerling individueel gekend is en slaan een brug tussen thuis, school en zorg. Ze zijn het eerste aanspreekpunt als het gaat om het welbevinden van leerlingen – cijfermatig, sociaal-emotioneel en metacognitief – en ze hebben een signalerende rol m.b.t. zowel problematiek als talent. Ook dragen ze bij aan de advisering m.b.t. profiel- en studiekeuze.

In leerjaar 1 richten de mentorlessen zich vooral over studievaardigheden, omgang met elkaar, en afdelingskeuze. In leerjaar 2 en 3 vooral op studievaardigheden en profielkeuze. En en in de bovenbouw vooral op studievaardigheden, stages en studiekeuze.

Algemene studiebegeleiding

Begeleidingslessen

Tijdens onze begeleidingslessen wordt individuele aandacht besteed aan vakken waar leerlingen moeite mee hebben of vragen over hebben. In overleg met de mentor of vakdocent kiest een leerling bij welk vak hij/zij zich eventueel aansluit. Het aanbod van de begeleidingslessen is zichtbaar in Zermelo; de leerling dient zich hier zelf voor aan te melden.

Huiswerkbegeleiding

De huiswerkbegeleiding op het Fons wordt georganiseerd door Het Studielokaal, een externe organisatie die actief is op verschillende scholen in en rond Amsterdam. Zij zijn elke doordeweekse dag van 14.30 tot 17.30u op school aanwezig om leerlingen te ondersteunen bij hun huis- en leerwerk, zowel qua planning en studievaardigheden als vakinhoudelijk. Ouders/verzorgers zijn zelf verantwoordelijk voor de kosten van de huiswerkbegeleiding. Voor meer informatie en aanmelding kunt u terecht op de website van Het Studielokaal, of direct bij de locatiecoördinator (dhr. Justan Dias, [email protected] of 06-22462610).

Studiebegeleiding bij leerproblemen

Achterstand in basisvaardigheden

Al onze brugklasleerlingen nemen deel aan een CITO-nulmeting op het gebied van taal, rekenen/wiskunde en Engels. De leerlingen die hierbij een zwakke score laten zien starten vanaf periode 2 met verplichte begeleidingslessen. In de laatste periode voor de zomervakantie nemen alle brugklasleerlingen deel aan de CITO-toets 1, om een goed beeld van hun voortgang te kunnen vormen.

Dyslexie

Leerlingen uit de onderbouw waarbij dyslexie is geconstateerd ontvangen een uitnodiging om wekelijks remedial teaching te volgen. Dit gebeurt buiten het reguliere rooster maar in aansluiting op het reguliere schoolwerk. Per periode staat er één taal centraal. Leerlingen die zich hebben opgegeven worden geacht het hele blok aanwezig te zijn.

Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen een faciliteitenpas. Daarmee hebben ze recht op extra tijd bij schriftelijke overhoringen, toetsen in lettertype Arial punt 12, en gebruik van het ondersteunende softwareprogramma TextAid. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de leerling kunnen in overleg aanvullende maatregelen worden genomen. Voor dyslexierechten t.a.v. het eindexamen verwijzen we naar ons examendossier (onder ‘Vakken’).

Faalangst

Leerlingen met tekenen van faalangst bieden wij de mogelijkheid om deel te nemen aan een faalangsttraining, intern verzorgd door onze faalangstbegeleider. Aansluitend op deze training is het mogelijk om een mindfulness- en/of .b-training bij ons te volgen.

Loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB)

Vanaf leerjaar 3 worden onze leerlingen in hun vakkenpakket- en studiekeuze begeleid door onze decaan (Nienke Wouters), in nauwe samenwerking met de betreffende mentoren. De decaan houdt zich o.a. bezig met het geven van leerling- en oudervoorlichtingen, het voeren van adviesgesprekken, en het organiseren van interne en externe LOB-activiteiten.

Ondersteuning

Ondersteuningsmedewerkers

Ons zorgadviesteam (ZAT) bestaat uit alle afdelingsleiders, een ondersteuningscoördinator, een orthopedagoog, (een) medewerker(s) vanuit het ouder- en kindteam (OKT), en een leerplichtambtenaar. Zij bespreken regelmatig de stand van zaken rondom leerlingen waarbij grotere leer-, gedrags- en/of thuisproblematiek speelt.

Ouders/verzorgers met vragen over ondersteuning voor hun kind kunnen intern een afspraak maken met onze ondersteuningscoördinator (mw. R. Ulrici, [email protected]) of de betreffende afdelingsleider.

Vertrouwenspersonen

Als leerlingen te maken krijgen met ongewenst gedrag op school – zoals seksuele intimidatie, discriminatie, pesten of geweld – kunnen leerlingen en/of hun ouders/verzorgers terecht bij onze vertrouwenspersonen (tevens docenten op onze school): Barbara Spruit en Marco Metselaar. Zij kunnen indien nodig of gewenst ook doorverwijzen naar een extern vertrouwenspersoon zonder directe relatie met de school.

Klachten over ongewenst gedrag kunnen ook zonder tussenkomst van een vertrouwenspersoon voorgelegd worden aan het Centraal Meldpunt Vertrouwensinspectie (0900-1113111), of het Advies en Meldpunt Kindermishandeling (020-3141714).